Skip to main content

A hatótáv azt jelenti egy elektromos autó esetében, hogy mekkora távot tud megtenni az adott jármű villanymotoros hajtással. Kisebb akkumulátorral rendelkező autók, amiket leginkább belvárosi használatra gyártottak, általában 50-100 km-es hatótávval bírnak, a drágább, nagyobb járgányok pedig több százzal.

Viszont egy autó elemzésénél látni, hogy különböző szabványok szerinti hatótávok vannak, amik eltérő adatot mutatnak. Ezek az eltérések a különböző számítási technikák miatt vannak. Az, hogy hány km-t tud megtenni egy elektromos autó teljes feltöltöttséggel, az függ (ahogy a hagyományos benzinmotoros kocsiknál is) a terepviszonyoktól, a hőmérséklettől, a vezető stílusától, klímahasználattól.

EPA (Environmental Protection Agency – Környezetvédelmi Ügynökség): ez az amerikai szabvány, ami a vegyes valós hatótávot adja meg, tehát városi és országúti közlekedést is beleszámol. Ez a mérés laboratóriumban történik, 1978-ban hozták létre, és 2009-ben frissítették. Ez adja a legkisebb számot, viszont a tapasztalatok alapján a legpontosabbat is.

NEDC (New European Driving Cycle – Új Európai Vezetési Ciklus): Igazából csak újabb, mint az EPA, de annyira ez sem számít annak, hiszen 1980-ban hozták létre, ez a hivatalos európai szabvány, ami általában túl nagy hatótávértéket ad meg.

WLTP (World Harmonized Light Vehicle Test Procedure – Világszintű Harmonizált Könnyűjármű Vizsgálati Leírás): ezt a szabványt az NEDC hibáinak kijavítása miatt hozták létre. Ezek a mérések már közelebb is állnak a reális hatótávhoz. Ezt is laboratóriumi körülmények között használják. Az emelkedőket és a lejtőket nem veszi figyelembe, ugyanakkor a klíma használatát igen. Ez a legújabb számítási mód, így régebbi autóknál nem elérhető.

Forrás: www.villanyauto.hu

Kép forrása: www.pexels.com

elektromos-autozas.hu

elektromos-autozas.hu

További elektromos autós hírekért, információkért kövess minket a FACEBOOK és INSTAGRAM oldalon.