A dízelbotrány óta a Volkswagen szinte rohamtempóban törekszik egy zöldebb márka hírnév kialakítására. Az elektromos járművek fejlesztése már önmagában környezetbarátabb megoldásnak számít, viszont a vállalat ezzel nem állt meg, és bejelentették, hogy akkumulátor újrahasznosításba kezdenek.
Globálisan elmondhatjuk, hogy igen nagy probléma van az anyagfélhasználat terén. A legtöbb nagyobb gyártó – bár kötelezve vannak – keveset foglalkozik termékeinek káros környezeti hatásaival, mikor azok hulladékká vállnak. A lítium-ion akkumulátor újrahasznosítása igen nehéz, tekintve, hogy az elemek speciálisan kerülnek összeragasztásra, így nehéz szétszedni őket. Emellett mivel minden márka saját akkumulátor gyártására törekszik, nincs egységes megoldás azok szétszerelésére. És nem utolsó sorban, egy elektromos autó akkumulátora csaknem fél tonnát is nyomhat.
Összességében igen nehéz az akkumulátorok újrahasznosítása, viszont az újrahasználatára akadt megoldás bőven. A lítium-ion akkumulátorok ugyanis még képesek annyi energiát eltárolni “haláluk” után, mely elegendő például egy lámpa évekig tartó üzemeltetéséhez. A Tesla a Gigafactory gyáraiban felhasználja a használt aksikat.
A Volkswagen megoldása egyenlőre csak a saját akkumulátoraira terjed ki, melyeket akár 70%-os hatékonysággal is képes lesz szétbontani. Mivel az eljárás igen speciális, így műszakonként csak 5 akkumulátort lesznek képesek szétbontani elemeire. Éves szinten ez 3600 akkumulátort jelent, ami 1500 tonna hulladéktól mentesíti majd a vállalatot.
Az akkumulátor-újrafeldolgozás fő célja a nyersanyagok (például lítium, nikkel, mangán, kobalt, alumínium, réz és műanyagok) visszanyerése és felhasználása, új elemcellák előállítása céljából.
Hivatalos videó az akkumulátorok szétszereléséről:
A tervek szerint a Volkswagen ki fogja bővíteni a gyárat Salzgitter-ben, hogy az minden MEB akkumulátort képes legyen lebontani. Ezzel új korszak nyílt a vállalat életében, mivel ténylegesen minden eszközük megvan, egy zéró emissziós jövőkép kialakítására.