Skip to main content

Régebb óta tetszettek az elektromos autók, de mivel kezdetleges volt az akkutáv és a töltőoszlopok elhelyezése így csak álmodoztam arról, ami már jelenleg 2 éve az életem, azaz az életünk részévé vált!

Fontosnak tartottuk, hogy milyen ökológia lábnyomot hagyunk magunk mögött a gyermekeinknek és milyen példával állunk előttük. Elhatároztuk a nejemmel, hogy eladjuk a BMW-ket és átállunk az elektromos autóra, de még 2017-ben nem volt akkora lehetőség a töltésre útközben, így az Opel Ampera-ra esett a választás.

Mivel egy telefonos boltot üzemeltetek így az egyik ügyfelem által volt szerencsém találkozni egy Ampera-val. Fekete színben pózolt de csak kívülről-belülről volt lehetőségem szemrevételezni. Formavilága meggyőzött, szeretem a jövőbe mutató irányvonalat. Aztán pár nappal később a másik ügyfelem ezen gépjárművek hollandiai behozatalával foglalkozva lehetőséget adott egy Ampera 2 napos kipróbálására. Őszintén szólva azonnal beleszerettem, és a Kedvesemet is lenyűgözte. Nem is akartam visszaadni…de onnantól fogva azon voltam/voltunk, hogy mihamarabb vegyünk egyet.

El is jött a pillanat, 2017.05.11-én este 7-kor Fóton, V. Zoltánnak köszönhetően megjött a lítium-fehér, E-Pioneer felszereltségü, kívül-belül szép állapotú 2012-es Opel Ampera, amiben 159 ezer km volt. Rá pár napra átvizsgáltattam az Opel Dunában. Abszolút rendben volt az autó és friss olajat meg szűrőket kapva elindultunk egymás megismerése felé!

Először magázódó viszonyban voltunk mind kanyarok, mind pedig akkutávot illetően.

Tetszett/tetszik, ahogy gyorsul az autó, és 380 Nm-ével röpíti az 1700 kg-os saját tömegét, nem beszélve a halk menetzajával. Majd megvettük a másikat is rá 4 hétre, mert annyira elnyerte a tetszésünket, pláne, hogy hatékonyabbak, tisztábbak, pénztárcabarátabbak ezek az autók, mint a “zöldönkívüli” társaik. Egy szép bordót sikerült beszereznünk M. Istvántól, akinek a Teszt Ampera-t is köszönhettem.

Opel Ampera - Hegyi mód

A két Ampera

Aztán teltek-múltak a hetek és a 45-50 km-es hatótávokat elkezdtem feljebb tornászni. Hisz azért vettük, hogy minél több kilométert tisztán elektromosan tegyünk meg.

Aztán ráébredtem merő véletlenségből a vitorla módra. Lehet, hogy ez pár korábbi villanyautósnak (Prius-os) már nem információ, de van akinek igen, viszont nekem eddig csak foszilis autóim voltak, esélyem sem volt, hogy értesüljek erről! A gázpedál 0 ponti állására, ami az Opel Ampera-ban igen hatékony, könnyen ráérezhető és a középső konzol monitor a folyamatábrán nyomonkövethető. Így még több tisztán elektromos kilométert magam mögött hagyva elkezdtem agyalni azon, hogy ha ilyen van, akkor mi lehet még, mit tudhat az autó, amit a lehetőségei rejtenek.

Meg is lett 2018 februárjában

A HEGYI módot bekapcsoltam, mert vàrakoztam, így volt időm megfigyelni, hogy mi is ez. Ezt a műszerfalon a mód gombbal tudjuk bekapcsolni, amivel többelt áramot termel az autó motorja, ha nagyobb emelkedők vagy terhelés van. 15 perc és kb 1.4 l üzemanyag elégetésével álló helyzetben 0-ról 24-re töltötte az akkumulátort. Innentől fogva nem fért kétség hozzá, hogy ezt álló helyzetben nem éri meg használni, viszont menet közben annál inkább.

elektromos Opel

Opel Ampera (2012)

Tesztelgetések sokasága után rájöttem, hogy 70 km/órás sebességgel haladva termel a legjobban a motor és közben viszi a kasztnit is. Amikor 5 km akkutávot ír, akkor beteszem HEGYI módba az autót és kb 1-1.5 liter üzemanyagot elégetve, vagy a motor leállásáig hagyom a rendszert. Volt, hogy 32km hatótávra is visszatölt a motor.

Jött a nagy teszt!

Kétszer ugyanazon a napon, ugyanazzal a beállítással végigmentem ugyanazon az útvonalon és a TART. mód vs HEGYI mód között 3 liter különbség és majd 40 km tisztán villanyos közlekedést tudott magáénak a HEGYI mód. Aztán kipróbáltam hosszú úton is, Balatonfüred-Debrecen-Balatonfüred oda-vissza ugyanazon az útvonalon, de nagyobb tempónál, azaz az M7-esen és az M3-ason a vártnál jobban. 39 liter üzemanyagból megfordultam, tehát 366 km elektromos, 381 km benzines út volt a Hegyi módnak köszönhetően. Debrecenben nem volt lehetőségem sem időm tölteni.

Persze ez kis odafigyelést igényel, hisz azért a mód gombbal időben kell váltani, de a környezetért bármit. Mindkét Ampera-nk ugyanúgy viselkedik HEGYI módban, tehát a tesztjeim sokasága azt is bizonyítja, hogy hatékonyabban és tisztábban közlekedhetek vele, mint más módban. Ezt az Opel Ampera hirdeti is magáról, teljes joggal.

Autópályán nem érdemes bekapcsolni a HEGYI módot, mert 110 km/órás sebesség felett nem termel annyi áramot az akkunak. De ha szélárnyékban egy kisbusz vagy furgon mögött haladunk akkor 25km hatótávra is visszatölt. Ez persze függ a külső hőmérséklettől is. Viszont városok között haladva tökéletes alternaítva. Hiszen ha lemerült az Ampera akkumulátora, akkor úgy is TART. módba teszi magát, de az nem termel áramot az akkunak, csak szinten tart, tehát hibrid autóvá válik. Vagyis csak a kasztnit mozgatja. A HEGYI módban a benzinmotor viszi a kasztnit és elekromos áramot termel az akkunak. Ez a 2012-es Ampera-kra vonatkozik, mert a faceliftesek már nem tudják külön kezelni a HEGYI módot és minden megtett km-t a benzines triphez számolja.

Ezt a HEGYI módot autóúton tempózva, városok, falvak között érdemes használni, így nem hozzájárulva a szmoghoz, lakott területen belül haladva viszont már tisztán elektromosan közlekedhetünk! Hisz azt a bolgyót szennyezzük, amin élünk

F. Krisztán, 44 éves 2 gyermekes apuka.

elektromos-autozas.hu

elektromos-autozas.hu

További elektromos autós hírekért, információkért kövess minket a FACEBOOK és INSTAGRAM oldalon.