Skip to main content

Sokan az önvezető autókat a jövő közlekedésének tartják. Most már egyre reálisabbnak tartjuk azt a képet, hogy emberek úgy mennek szórakozni vagy vendégségbe, hogy a saját autójukkal érkeznek, majd azzal is mennek haza úgy, hogy nem kell megvonni magukat pl egy-két pohár bortól. Ez már jó ideje megvalósítható sofőrszolgálattal. Viszont úgy, hogy ehhez szolgáltatót vagy más személyt kellene alkalmazni, az még azért odébb van.

Viszont egyre közelebb. Hiszen a Tesla is azon dolgozik, hogy kifejlessze annyira az önvezető számítógépét, hogy a lehető legkevesebb (gyakorlatilag semmi) emberi beavatkozás ne legyen szükséges. Azok a szakemberek, akik ezzel a témával foglalkoznak, 5 szintet határoztak meg. Jelenleg ez az iparág nagyjából a 2-3. szinten van. 

Mivel nagyon sokan még ellene vannak, és vallják, hogy az élő emberek megbízhatóbbak, mint a számítógépek, így a haladást ez nehezebbé teszi. Ez persze azért is van, mert nagyon nem egyszerű a téma. Hiszen a közlekedés már csak önmagában is rendelkezik veszélyfaktorral. Ha egy önvezető autó balesetet okoz, akkor rögtön jönnek a támadások, hogy ha nem computer vezetett volna, akkor ez nem történt volna meg. Az önvezetés mostani szintje véleményünk szerint inkább segíti, mintsem akadályozza, vagy veszélyesebbé teszi a vezetést.

Hiszen jelzi a szomszédos autókat, érzékeli a sávokat, és aszerint halad, olyanokat realizál, amit az emberek nem feltétlen vennének észre. És ehhez még szükséges a beavatkozás lehetősége. Így gyakorlatilag kombinált vezetésről van szó, ami tökéletes párosítást jelenthet.

Autopilot Tesla

A Tesla önvezető rendszere érzékeli a motorosokat

Az, hogy mikor lehet majd teljesen kivonni magunkat a kormányzás, beavatkozás alól, esetleg mikor lehet annyira megbízni az autókban, hogy akár aludjunk is „vezetés” közben, még egyelőre nehéz megjósolni. Mindenesetre a Tesla is jól halad ebben a témában. Most már szoftvere felismeri a motorosokat, és autóként jelzi, ami nagyobb biztonságot jelent a motorosokra nézve.

És ugye persze, hogy ha balesetet is okoz az önvezetés, kérdés, hogy rontaná vagy esetleg javítaná a balesetek arányát az, ha minden autó saját magát vezetné egy központi vezérlésnek köszönhetően. Erre már vannak számítások. Ugyanakkor konkrét adatokhoz még tapasztalati kísérleteket kell elvégezni (nem csak szimulációkat). Majd valamelyik fél ezek után elmondhatja, hogy „na ugye én megmondtam”.

Képek forrása: 

electrek.co

www.tesla.com/autopilot

elektromos-autozas.hu

elektromos-autozas.hu

További elektromos autós hírekért, információkért kövess minket a FACEBOOK és INSTAGRAM oldalon.