Az európai unió megszavazta, hogy 2035-től tilos a hagyományos járművek gyártása, és ezzel sok helyen a kitiltásukra is sor kerülhet. A legtöbb márka persze elfogadta a döntést, mivel már szinte csak EV járművek gyártásával foglalkoznak, viszont megjelent egy „új versenyző” is a láthatáron, a szintetikus üzemanyag.
Mi is a szintetikus üzemanyag?
A legnagyobb különbség a hagyományos benzin/dízel- és a szintetikus üzemanyag között az előállításuk. Mind tudjuk, hogy a gázolaj nem a fán terem. Az fosszilis üzemanyag használata magában is környezetszennyező, nem beszélve a kitermeléstől egészen a feldolgozásig tartó szennyezésekről.
A szintetikus üzemanyag viszont nem a földből származik, hanem az atmoszférában található szén-dioxidból. A technológia lényege, hogy elektrolízissel képesek vagyunk kinyerni a légkörből a szén-dioxidot, majd azt folyékony üzemanyaggá alakítani, amit fel tudnak használni a dízel/benzines járművek.
Tehát ezzel nem szennyeznek a hagyományos járművek?
Nem, de valójában igen…Sajnos az eFuel (a Porsche így nevezi az üzemanyagot) valóban elvesz szén-dioxidot a levegőből, de a járművek használata során ugyanezt visszapüfögjük a levegőbe. Tehát ez olyan, mintha rúgnánk egy gólt, majd rögtön utána egy öngólt magunknak.
Emellett meg kell említeni, hogy a hidrogéngázhoz hasonlóan, a szintetikus üzemanyag előállítása is költségesebb, mint az áram megtermelése. A Bosch gőzerővel dolgozik a megoldáson, hogy fenntartható legyen a technológia, de egyenlőre a megújuló energiahordozók által termelt áramot SEMMI sem tudja kiváltani.
Emellett nem csak az infrastruktúra árával kell számolni, hanem maga az eFuel költségével is, mely nem kicsit vetekszik a mai benzinárakkal. A felmérések szerint az USA-ban 1 gallon üzemanyag ára nagyjából 4,6 dollár körül van jelenleg, míg ugyanennyi eFuel már 36 dollár.
Életképes ez a technológia az elektromos járművekkel szemben?
Fenntarthatóság szempontjából NEM. Az EV-k számára ott van a napelemes töltés, a V2G rendszer és az akkumulátor újrahasznosításának lehetősége. Az eFuel sajnos kevés olyan pozitívummal rendelkezik, ami miatt le tudná váltani globálisan az elektromos járműveket. Persze lesznek olyan helyek ahol felhasználják, pl. a Forma 1-ben nemsokára már ezt a megoldást fogják alkalmazni a járműveknél.
A Porsche viszont hisz az üzemanyag sikerében, olyannyira, hogy Kínában már létre is hozott egy gyárat a termelésére. Az információk alapján az üzem éves szinten 14,5 millió gallon üzemanyagot képes előállítani, ami igen soknak tűnik, viszont a felmérések szerint az USA igénye nagyjából 135 MILLIÁRD gallon lenne, ha minden hagyományos jármű ezt használná.
Összefoglalva
Összességében elmondható, hogy minden környezetbarátabb megoldásnak van jövője valahol a világban. Bár látni, hogy az EV technológia messze a legjobb (még a hiányosságaival együtt is), nem szabad elvetni az új ötleteket, mint például az eFuel. Ha a személygépjárműveknél nem is, de például a légi közlekedésben lehet, hogy ideális megoldás lenne.