Skip to main content

Az európai unió megszavazta, hogy 2035-től tilos a hagyományos járművek gyártása, és ezzel sok helyen a kitiltásukra is sor kerülhet. A legtöbb márka persze elfogadta a döntést, mivel már szinte csak EV járművek gyártásával foglalkoznak, viszont megjelent egy „új versenyző” is a láthatáron, a szintetikus üzemanyag. 

Mi is a szintetikus üzemanyag?

A legnagyobb különbség a hagyományos benzin/dízel- és a szintetikus üzemanyag között az előállításuk. Mind tudjuk, hogy a gázolaj nem a fán terem. Az fosszilis üzemanyag használata magában is környezetszennyező, nem beszélve a kitermeléstől egészen a feldolgozásig tartó szennyezésekről.

A szintetikus üzemanyag viszont nem a földből származik, hanem az atmoszférában található szén-dioxidból. A technológia lényege, hogy elektrolízissel képesek vagyunk kinyerni a légkörből a szén-dioxidot, majd azt folyékony üzemanyaggá alakítani, amit fel tudnak használni a dízel/benzines járművek. 

Tehát ezzel nem szennyeznek a hagyományos járművek?

Nem, de valójában igen…Sajnos az eFuel (a Porsche így nevezi az üzemanyagot) valóban elvesz szén-dioxidot a levegőből, de a járművek használata során ugyanezt visszapüfögjük a levegőbe. Tehát ez olyan, mintha rúgnánk egy gólt, majd rögtön utána egy öngólt magunknak. 

Emellett meg kell említeni, hogy a hidrogéngázhoz hasonlóan, a szintetikus üzemanyag előállítása is költségesebb, mint az áram megtermelése. A Bosch gőzerővel dolgozik a megoldáson, hogy fenntartható legyen a technológia, de egyenlőre a megújuló energiahordozók által termelt áramot SEMMI sem tudja kiváltani. 

Az eFuel életciklusa

Az eFuel életciklusa

Emellett nem csak az infrastruktúra árával kell számolni, hanem maga az eFuel költségével is, mely nem kicsit vetekszik a mai benzinárakkal. A felmérések szerint az USA-ban 1 gallon üzemanyag ára nagyjából 4,6 dollár körül van jelenleg, míg ugyanennyi eFuel már 36 dollár. 

Életképes ez a technológia az elektromos járművekkel szemben?

Fenntarthatóság szempontjából NEM. Az EV-k számára ott van a napelemes töltés, a V2G rendszer és az akkumulátor újrahasznosításának lehetősége. Az eFuel sajnos kevés olyan pozitívummal rendelkezik, ami miatt le tudná váltani globálisan az elektromos járműveket. Persze lesznek olyan helyek ahol felhasználják, pl. a Forma 1-ben nemsokára már ezt a megoldást fogják alkalmazni a járműveknél. 

A Porsche viszont hisz az üzemanyag sikerében, olyannyira, hogy Kínában már létre is hozott egy gyárat a termelésére. Az információk alapján az üzem éves szinten 14,5 millió gallon üzemanyagot képes előállítani, ami igen soknak tűnik, viszont a felmérések szerint az USA igénye nagyjából 135 MILLIÁRD gallon lenne, ha minden hagyományos jármű ezt használná. 

Összefoglalva

Összességében elmondható, hogy minden környezetbarátabb megoldásnak van jövője valahol a világban. Bár látni, hogy az EV technológia messze a legjobb (még a hiányosságaival együtt is), nem szabad elvetni az új ötleteket, mint például az eFuel. Ha a személygépjárműveknél nem is, de például a légi közlekedésben lehet, hogy ideális megoldás lenne. 

Képek és információk forrása:
www.carbuzz.com
www.newsabc.net

elektromos-autozas.hu

elektromos-autozas.hu

További elektromos autós hírekért, információkért kövess minket a FACEBOOK és INSTAGRAM oldalon.