Az elektromos autók egyik legnagyobb ismérve, hogy környezetbarátabb megoldás a hagyományos belső égésű motorral ellátott autókhoz képest. Ezt viszont sokan nem hiszik el, és megkérdőjelezik az állítást. A globális felmelegedésre és a környezetszennyezésre nem 100%-ban megoldás az e-mobility, hiszen attól még a gyárak továbbra is működnek (bár idővel valószínűleg arra is találnak megoldási opciókat). Ugyanakkor biztosan segítené a Földet és a rajta élőket, ha a közvetlen közelben nem káros-anyagot kibocsájtó autók gurulnának.
Szóba kerül még ilyenkor, hogy az elhasznált akkumulátorok vajon mennyire szennyezik a bolygónkat. De egyáltalán mekkora hatékonysággal működik egy elektromos motor egy benzines vagy dízelmotorhoz képest? A belső égésű motor még a legoptimális esetben is 40%-os hatékonysággal tudja az üzemanyagot forgó mozgássá átalakítani. Ez a villanymotor esetében 90%. De ennél az esetnél még előfordul nagyjából 20% veszteség, viszont míg igy is sokkal nagyobb hatékonyság realizálható.
Ritkábban kerül szóba, hogy egy akkumulátor előállítása során 8,8 tonna szén-dioxid keletkezik, míg egy hagyományos motorral rendelkező jármű előállítása során átlagosan 5,6 tonna. A közlekedés során kibocsájtott káros-anyagnak köszönhetően nagyjából 50 ezer km megtétele után válik környezetbarátabb megoldássá az elektromos autó. Ugyanis a WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure -Világszintű Harmonizált Könnyűjármű Vizsgálati Leírás) számításai szerint 150 grammnyi szén-dioxid kerül a levegőbe benzines vagy dízelmotoros autónál kilométerenként. Ez a valóságban valamennyivel több, az elektromos autóknál viszont nem sokkal haladja meg a 100 grammot. Vagyis nagyjából 1-2 évnyi közlekedés után már a villanyautók a kedvezőbbek a Föld számára. Az meg ugyebár nem olyan sok, hiszen ennél jóval tovább használnak egy járművet, és az akkumulátorok is jobb esetben akár 10 évig bírják.
Információ forrása: www.totalcar.hu
Kép forrása: www.pexels.com