Az emberek szeretnek előítéletesek lenni, ha valami új dologról van szó, ezért nincs könnyű dolga az elektromos autózásnak. Egy ilyen hatalmas váltás azért eléggé időigényes, illetve temérdek mennyiségű fejlesztést igényel, viszont nem mehetünk el amellett a tény mellett, hogy a régi problémák már csak tévhiteknek számítanak.
Többször is szót emeltünk az olyan állítások ellen, melyek az elektromos autók hátrányait emelték ki. Mindenben meg lehet találni a rosszat, de ennek ellenére az e-mobilitás sikere tagadhatatlan, gondoljunk csak a Tesla modellek sikereire.
Ennek érdekében újra lerántjuk a leplet pár olyan tévhitről, melyek a környezetkímélő autók körül forognak:
1) Akkumulátorok súlya
“Az akkumulátorok több, mint fél tonnát nyomnak és ezáltal gyorsabban tönkremennek az autó kerekei a magas nyomás miatt”. Valóban a jelenlegi Tesla akkumulátorok teljesítményükből adódóan igen nagy tömeggel rendelkeznek, viszont a beépített kerék pörgésgátló, mely megakadályozza a kontrollálhatatlan kipörgést, jelentősen megnöveli a gumik élettartamát. Továbbá a statisztikák szerint az akkumulátorok évenként 7%-ot veszítenek a súlyukból, köszönhetően a technológiai fejlesztéseknek. Tehát pár év múlva már el is felejthetjük ezt a “problémát”.
2) Akkumulátorok élettartama és újrahasznosítása
A jelenlegi felmérések alapján egy lítium-ion akkumulátor akár 10 évig vagy 100.00 km-ig használható az autóban, utána viszont még bőven alkalmazni tudjuk például a háztartásban. Továbbá a Tesla által alapított Gigafactory szívesen felhasználja ezen 20% kapacitás alatti akkumulátorokat. Viszont ezek után az akkumulátor ugyanolyan módon újrahasznosítható, mint egy hagyományos autó akkumulátorai. Igen, az akkumulátor tartalma erősen mérgező, viszont ennek a hatékony neutralizálása is már egy létező technológia.
3) Lítium hiány
100 millió elektromos autó készül évente. Ha egy autó akkumulátora 300 kilogramm, akkor naponta 100.000 tonna akkumulátor készül világszerte. Sokan az olajhoz akarják hasonlítani a lítium-ot, viszont a felmérések alapján 5 kontinensen is bőven elegendő lítium található az akkumulátorok előállításához hosszú távon. Másfelől a technológia rohamos fejlődésével pár év múlva lehet, hogy teljesen más akkumulátorok fogják működtetni az autókat, gondoljunk csak a hidrogén hajtású kamionokra például.
Mi is tisztában vagyunk azzal, hogy ezek e tévhitek sem alaptalanul keletkeznek. A 21. században hihetetlenül nagy figyelmet kell fordítani az erőforrásaink megfelelő felhasználására, viszont nem hanyagolhatjuk el azt a kérdést sem, hogy a környezetünk megérdemli-e azt, hogy az erőforrásából olyan járműveket alkossunk, melyek kevésbé rongálják földünk légkörét.