Skip to main content

Az elektromos járművek akkumulátorai folyamatos fejlődésen mennek keresztül, hogy ki tudják elégíteni a gazdasági és környezeti elvárásokat. Az akkumulátor degradáció viszont így is egy olyan tényező, mellyel sajnos a fejlesztés során nehéz számolni, főleg mivel az radikálisan függ a felhasználótól. 

Elsőnek is tisztázzuk: egy e-jármű akkumulátora nem akkor kerül teljesen használhatatlanná, mikor kapacitása eléri a 0 kW-ot, hanem mikor a degradáció már szinte használhatatlanná teszi. Sajnos a legtöbb esetben az egység életének 60-70%-a körül már megjelennek olyan javíthatatlan problémák, mint a töltés idejének radikális növekedése, illetve a hatótávban is meglátszik már az öregebb akkumulátorok teljesítménye. Persze ez több éves folyamat, átlagosan a szakértők 8-9 évet jósolnak egy líthium-ion akkumulátornak, mint élettartam. 

A gyorstöltés sokak szerint káros az akkumulátorra, viszont ez így nem igaz. Egy felmérésből, melyet az Idaho állam Nemzeti Laboratóriuma végzett el, kiderült, hogy a 2012-es Nissan Leaf gyorstöltése (szigorúan 50 kW-s gyorstöltővel) 3% degradációt eredményezett 40.000 km megtétele során, ami szinte alig látható érték hatótáv szempontjából.

Nissan Leaf 2012

Nissan Leaf 2012

Ami ezen rendszereket jobban befolyásolja, az az idő és persze a hőmérséklet. A melegebb környezet jobban kedvez az akkumulátorok számára, viszont ez sajnos nem mindig kivitelezhető. A szakértők javasolják az akkumulátorok folyamatos töltését otthon, ha a járművünket nem garázsban tároljuk és az idő is 5 Celsius-fok alatt van folyamatosan.

Az idő sajnos megállíthatatlan, így egy általános degradációról is beszélnünk kell. A Tesla felmérései alapján a Model S 5%-os kapacitáscsökkenést eredményezett 25.000 mérföld, azaz nagyjából 40.000 km után. Viszont a további 5%-os degradációt már 125.000 mérföldnél, azaz 200.000 km fölött éri el a tesztek alapján.  

A Nissan tesztjei továbbra is megerősítik, hogy az akkumulátor kora radikálisan befolyásolja annak teljesítményét. 8 év alatt a Leaf (2012-es) 35%-os degradációt ért el, viszont ez még a régebbi típusú akkumulátorokat használja. Újabb akkumulátoroknál már a teljes élettartam elérheti a 10 évet is. 

Mit tehetünk mi, hogy tovább növeljük az akkumulátorunk élettartalmát?

  • Ha járművünk hosszabb távon kint tartózkodik a hidegebb időben, biztosítsunk folyamatos töltést hozzá.
  • Ha lehetséges, indulás előtt melegítsük elő a járművet és annak akkumulátorát a hidegebb időszakokban. 
  • Gyorstöltőn ne töltsük túl radikálisan járművünket.
  • Óvakodjunk az autó teljes lemerítésétől, optimálisan tartsunk legalább 10-20% energiát az egységben. 
Képek és információk forrása:
www.insideevs.com
www.cnet.com

 

 

elektromos-autozas.hu

elektromos-autozas.hu

További elektromos autós hírekért, információkért kövess minket a FACEBOOK és INSTAGRAM oldalon.