Egy klasszikus róka fogta csuka, csuka fogta róka eset az elektromos autózáson belül, hogy vajon melyik fejlődik jobban: az elektromos autók vagy a töltőállomások? Mert az ugyebár nem kérdés, hogy mindkettő rohamos léptekben halad előre. De vajon mi a helyzet, vagy pontosabban mi az állás most? Tarts velünk és kiderül.
A versengés
Igazság szerint nem is egy klasszikus versenyről van szó, hiszen az elektromos autók töltők nélkül nem tudnának létezni. Az elektromos töltőknek pedig nem lenne értelme, hogyha nem lennének elektromos- és plug-in hibrid autók.
Véleményünk szerint ez pontosan egy olyan szituáció, amelyben karöltve egymást húzva tud mindkét ágazat fejlődni. Mindemellett persze érdekes, hogy most vajon a sokat kritizált töltőhelyzet hogyan is áll. Korábban számos alkalommal írtunk arról, hogy Magyarországon hogyan fejlődnek az állomások. A teljesség igénye nélkül elég Székesfehérvárt, Miskolcot, Szegedet, Nyíregyházát vagy a Balaton környékét említeni. De még mindig számunkra az etalon Bécs, ahol 2020-ra nem lesz a városban olyan 400 méter, ahol ne találnánk magunknak egy töltőállomást.
Jelenleg ez a helyzet
Segítségül hívjuk a Bloomberg elemzését, amely világszinten vizsgálta meg a számunkra oly kedves emobilitást. Azért ők sem végeztek teljeskörű munkát, hiszen a 10 legnagyobb piac alapján végezték el a reprezentatív felmérést (Kína, USA, Németország, Hollandia, Japán, Franciaország, Nagy-Britannia, Ausztria, Norvégia, Svájc).
Az adatok szerint nagyjából 5 millió különböző töltésre éhes automobillal számolhatunk, ami egy szép szám. Ehhez képest a töltő-infrastruktúra mintegy 632 ezer nyilvános töltőállomásnál tart. Arról nem szólnak a hírek, hogy átlagosan egy-egy ilyen állomáson mennyi e-autót lehet egyszerre tölteni. Gyanítjuk, hogy a legelterjedtebb az, hogy egy állomáson egyszerre 2 autó töltődhet fel, így egy durva saccolás szerint az 5 millió autóból egyszerre 1,2 millió tud töltődni nyilvánosan (tehát nagyjából 4 autó jut egy csatlakozóra). És akkor nem beszéltünk arról, hogy otthon is tudjuk végezni ezt a folyamatot.
Megmondva a tutit a helyzet jelenleg, hogy az autók többségben vannak, és a töltési lehetőségek száma elfogadható. De az is tény, hogy bele kell húzni, hiszen 2030-ra az autók 30%-a elektromos lesz, ahhoz pedig olyan 25-30 millió darab nyilvános töltőállomásra lesz szükség.