Skip to main content

Miért is fontos, hogy az elektromos járművek elterjedjenek? Sokan úgy gondolják, hogy a technológia nem megoldás a környezettudatos közlekedésre, viszont a valóság az, hogy az e-mobilitás az egyik legjobb alternatíva amit a piac alkotni tudott. Lássuk a leggyakoribb tévhiteket és nézzük meg mennyire is helytállóak.

Az e-mobilitás környezetszennyezőbb, mint a hagyományos járművek használata.

Sokan ilyenkor rögtön azzal érvelnek, hogy az akkumulátor előállítása mennyire környezetszennyező, ami valóban helytálló. DE! Sokan elfelejtik, hogy a benzin sem vándorol a járművekbe. A kőolaj kitermelése, megmunkálása és szállítása ugyanúgy szennyezéssel jár. Láttunk már kiborult tanker hajókat az óceánokban, és az ezzel járó környezeti katasztrófát.

Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége szerint a tengeri olaj- és gázkitermelés 6,2 millió tonna égési gáz kibocsátásáért voltak felelősek 2013-ban.

A lítium kitermelése természetesen nem károsanyag mentes, viszont napjainkban ez minden nyersanyag kitermeléséről elmondható. Azt viszont meg kell említeni, hogy bár az akkumulátorcella előállítása okoz környezetszennyezést, addig a tisztán elektromos járművek használata már emisszió mentes.

Számoljunk is akkor egy kis kibocsátást!

Átlagosan elmondható, hogy 1 kWh lítiumion “egység” előállítása 73 kg szén-dioxid termelésével jár. Ez azt jelenti, hogy egy Tesla Model 3 akkumulátora (50 kWh-ás), nagyjából 3650 kg szén-dioxidot eredményez. Viszont ezek után már nem szennyezi tovább a környezetet.

Egy átlagos jármű, például egy Audi A4, nagyjából 141-143 g/km-es értékkel rendelkezik kibocsátás szempontjából. Ez azt jelenti, hogy a Tesla legyártása megközelítőleg 25.000 km-nek megfelelő károsanyag kibocsátást eredményez egy hagyományos járművel szemben.

Véleményünk szerint 25.000 km igen kevés járműben van, és sok kármű nem 143 g, hanem akár 160 g fölötti kibocsátással rendelkeznek kilométerenként.

És ebben nincs benne az üzemanyag előállítása okozta szén-dioxid mennyiség sem!

Mi van az energiatermeléssel?

Valóban jelenleg az elektromos járművek egyik hátránya – környezetszennyezés szempontjából -, hogy a felhasznált energia nagy része még mindig fosszilis energiahordozókból származik. A mai üvegházhatású gázok csaknem negyede abból származik, hogy energiát állítunk elő. Mivel az e-mobilitás erre támaszkodik, így ez az érték jelentősen megnőhet a jövőben.

Viszont! Magára az elektromos autókra mutatni, mint fekete bárány ebben a szektorban hatalmas hiba. A járművek nélkül is ugyanúgy termelnének energiát környezetszennyező módon, mely egy igen nagy hibája a mai iparnak.

Arról viszont keveset beszélünk, hogy az e-mobilitás megoldhatja a körforgásos gazdaság problémáját az energiaszektorban. Több márka és kormány is dolgozik az ehhez szükséges smart grid rendszer kialakításán. Ez azt jelenti, hogy a jövőben tiszta energiából is képesek lehetünk majd tölteni járművünket, melyek aztán külső energiaforrásként is működhetnek, például családi házak számára.

 

A hagyományos járművek használatuk során nem termelnek felhasználható energiát, és üzemeltetésük MINDIG szén-dioxid és NOx emisszióval végződik.

Az elektromos járművek viszont tölthetők napelemmel, energiát termelnek fékezéskor és a jövőben akár – kollektívan – egész rendszereket lesznek képesek energiával ellátni. Ez pedig radikálisan csökkenteni fogja az ÜHG terjedését.

És az akkumulátor? Az nagyon szennyező, igaz?!

Tisztázzuk, hogy egy ma gyártott lítiumion-akkumulátor élettartalma mostmár megközelítőleg 10 év, de vannak márkák akik már 20 évet is jósolnak az egységeknek. A technológia ráadásul rohamosan fejlődik, egyre kevesebb olyan nyersanyagot igényelve, mely káros a környezetre.

Elsőnek is természetes, ha egy használt akkumulátort kidobunk a kukába, akkor az szennyezi a környezetet, de ugyanígy egy tv, egy mikró, egy laptop kidobása is ezzel jár. A kocsikban használt akkumulátor viszont újrahasznosítható, és egyre több márka foglalkozik azzal, hogy a jövőben 100%-ban újra lehessen őket használni.

Viszont sokan elfelejtik, hogy az akkumulátorok nem merülnek le teljesen, mikor hulladékká vállnak. A legtöbb mai cella kapacitásának legalább 50%-át megtartja, mikor az autó már nem képes működni megfelelően vele. Ez azt jelenti, hogy a cella még felhasználható külső energiaforrásként, például kültéri lámpák üzemeltetésére.

A Tesla mindkettő lehetőséget használja, és ez meg is látszik a cég piaci teljesítményén.

Gyors kérdések, gyors válaszokkal!

A hidrogénhajtás nem jobb?

Személygépkocsiknál nem. Magas a költsége a töltőinfrastruktúrának, ráadásul a vízgőz is üvegházhatású gáz.

Mi történt a biodízellel?

Tegyük fel, hogy MINDEN jármű hirtelen átváltana bioüzemanyagra. A mezőgazdaság nem bírna a megnövekedett igényt.

Az elektromos autók nagyon drágák, miért vegyek?

Egyrészt ott van az állami támogatás a járművekre, másrészt hosszútávon mindenképp megéri a mai benzinárak mellett. Amúgy az áruk rohamosan csökken köszönhetően az akkumulátortechnológia fejlődésének. Az egységek kilowattóránként 2022-ben 132 dollárba kerülnek, míg 2010-ben 1200 dollárba. A jövőben egyre több olyan jármű lesz, ami elérhető mindenki számára.

Ki fogják tiltani az utcáról a benzin/dízel járműveket?

Nem, egyenlőre Magyarországon nincs olyan megállapodás mely erre utalna. Sok ország tervezi, hogy egyes városokból kitiltják a hagyományos járműveket, de erről jelenleg nem született hivatalos megállapodás. 2035-től, mikor is már nem lehet gyártani hagyományos gépeket, valószínűleg már nem igen lesz olyan, aki ne elektromos autót szeretne.

Képek és információk forrása:
www.unsplash.com
www.electronics360.globalspec.com
www.forbes.com

Így profitálj az elektromos autók terjedéséből,
Osztrák állami garanciával!
Vegye fel velünk a kapcsolatot → 

elektromos-autozas.hu

elektromos-autozas.hu

További elektromos autós hírekért, információkért kövess minket a FACEBOOK és INSTAGRAM oldalon.