Skip to main content

A piacot nézve van olyan ország, ahol a hidrogéncellás járművek is részesedést kaptak. Persze lényegesen kevesebbet, mint az elektromos járművek, viszont az alternatíva még így is sokakat foglalkoztat. A biodízel és a hidrogénhajtás jelenleg a két „legnépszerűbb” lehetőség a mobilitás világában. De vajon mennyire használhatók ezen megoldások?

Hidrogénhajtás, a legújabb alternatíva?

A hidrogénhajtás nagyon hasonló az elektromos járművekhez, annyi különbséggel, hogy az üzemagyag folyékony hidrogén. Ugyanúgy szükséges akkumulátorcella, viszont egy nagyobb hidrogéntartályt be kell építeni a járműbe. Előnye, hogy az üzemanyag előállítható elektrolízissel, akár a töltőállomáson is, illetve maga a járművek hatótávja is igen kiemelkedő. Emellett maga a hidrogén az univerzum leggyakoribb eleme, így kevés az esélye, hogy valamikor kifogyunk belőle. 

A negatívumok az infrastruktúránál kezdődnek. Egyrészt az üzemanyag előállítása költséges, másrészt a töltőállomások mennyisége hihetetlenül kevés. Hozzá kell tenni, hogy a töltők kialakításánál főként nagy helyigényük és a költségessége az, ami visszaszorítja a piacon őket. 

A mobilitásnál így kevésbé alkalmas ez a megoldás, viszont letenni róla nem érdemes, mivel a meghatározott pályán közlekedő járműveknél, mint például a nagyobb teherhajóknál, valóban egy kiemelkedő megoldás lehet. Ez jelentősen visszafogná ezen járművek környezetre gyakorolt hatását, melyek a teljes üvegházhatású gázok emissziójának 3%-ért felelősek. 

Hidrogéncellás Hyundai Nexo

Hidrogéncellás Hyundai Nexo

Mi történt a biodízellel?

A biodízel üzemanyag kizárólagosan szerves növényi olajokból vagy állati zsírokból álló bio üzemanyag, dízelmotorok számára. A bio komponens önmagában fosszilis hajtóanyag helyettesítéseként, vagy azzal keverve, annak pótanyagaként is felhasználható. Használata azért előnyös, mert a kőolajjal szemben, aminek a képződése évmilliók eredménye, a biodízel alapanyagai viszonylag gyorsan előállíthatók, és mellőznek megannyi környezetkárosító alapanyagot, mint például a hagyományos dízel üzemanyagok.

A biodízel elterjedésének legnagyobb hátulütője a nyersanyagmennyiség. Bár a technológia „olcsó”, környezetbarát és könnyen kivitelezhető, a felmérések alapján a mezőgazdaság nem tudná tartani a lépést egy esetleges bio járműflotta tankolásával. Egy másik hátulütője az üzemanyag elterjedésének, hogy állami támogatások nélkül a biodízel ipari termelése nem nyereséges egyetlen vállalat számára sem, a súlyos beruházási költségek miatt.

Bár mindkét alternatívának megvan az előnye, mégis az e-mobilitás biztosabb opciónak tűnik, ha egy zöldebb jövőkép kialakítását tekintjük célnak. A hidrogénhajtás valószínűleg még fejlődni fog, és talán tényleg egy használható metódus lesz a világban. 

Képek és információk forrása:
www.npr.org
www.mall-11.xyz

elektromos-autozas.hu

elektromos-autozas.hu

További elektromos autós hírekért, információkért kövess minket a FACEBOOK és INSTAGRAM oldalon.