Akik követik az elektromotoros autózással kapcsolatos híreket, azok biztosan gyakran hallották már a Tesla Rivális (angolban: Tesla Killer) kifejezést. Marketing szempontból igen divatossá vált, hogy a Tesla modellekhez hasonlítsuk az új járműveket, tekintve, hogy nincs párjuk a piacon. Viszont, hogyan is érte el a vállalat, hogy ilyen sikeres maradjon ebben az innovatív világban? Mi a Tesla titka?
Ha megnézzük az elemzők előrejelzését, illetve a piac alakulását az elmúlt időszakban, akkor láthatjuk, hogy a Tesla toronymagasan a legjobban teljesítő autógyártó, még a COVID-19 világjárvány alatt is. A részvényeinek értéke és az eladások száma is csak minimálisan csökkent (sőt olykor emelkedett is). Az Insideevs elemzői a napokban tették közzé hivatalos meglátásukat, miként is ilyen sikeres Elon Musk vállalata.
1) A jövő elektromos, és ezt be kell látni
Sok autógyártó kezdett el tevékenykedni az e-mobility világában. A legtöbb nagyobb márka már bejelentette, hogy a jövőben a gyártásuk nagy részét az elektromos autókra fogják fordítani. Viszont ennek ellenére a legtöbben nem mondtak le hagyományos járműveik gyártásáról. Ennek eredményeként szinte lehetetlen volt annyi finanszírozást összegyűjteni, mely elég lett volna egy tényleges Tesla riválisra. Az Audi mikor megalkotta az e-tron-t, hatalmas fába vágta a fejszéjét. 2019-ben a vállalat hivatalosan piacra dobta a járművet, melyből csupán 17.000 darab kelt el, míg az akkor már bőven forgalomban lévő Tesla Model-ből 22.000 darab, ugyanazon időszakban.
A legnagyobb oka ennek az, hogy az Audi alig 320 km-t volt képes megtenni, míg az akkori Model X majdnem 470 km-t. Az Audi, bár alkotott egy meglehetősen jó elektromos járművet, mégis csak évekkel később – és nagyobb befektetéssel – tudott igazi profitot teremteni belőle. Nem csak az Audi követte el azt a hibát, ott van például a Jaguar I-Pace vagy a Porsche Taycan.
2) Stílus, felszereltség, csak a Tesla-ban
Ma már ha benézünk egy új elektromos autóba, szinte biztosan egy hatalmas érintőképernyőt fogunk látni a műszerfalon. A Tesla kidolgozta a legpraktikusabb belső felületet, mely rögtön kultuszt teremtett. Ez, és persze a jármű dizájnja, már önmagában is igen vásárlócsalogató, viszont ami igazán extrává teszi a Tesla modelleket, azok a kiegészítők. Kamerák, applikációk, online frissítések és megannyi vezetéssegítő rendszer. A Tesla bár nem olcsó autó és a 19 szenzor persze könnyen sérülhet, mégis biztonság szempontjából 10/10-es a autókról van szó. Maga a kamerarendszer hatalmas előny, tekintve, hogy egy esetleges baleset következtében kézzel fogható bizonyítékunk van a helyzet igazolására. Elon Musk járművéből sugárzik a biztonságérzet, a stílus és a jövő.
3) Giga gyárak
Az Uniós szabványok hatalmas terhet róttak a vállalatok nyakába, mikor is kihirdették, hogy csökkenteni kell a szén-dioxid kibocsátást. Ez a szénnel működő gyárak – pl. Németország gyárainak csaknem fele – számára hatalmas kiadást jelentett, míg a Tesla már úgy tervezte gyárait, hogy azok a lehető legkisebb szennyezőanyag kibocsátással rendelkezzenek. Ebbe az is beletartozik, hogy a Tesla nem termeli túl járműveit, hanem csak annyi készül el, amennyire szüksége van a vállalatnak. Ma már 3 Gigafactory-val rendelkezik a cég és nemsokára megkezdődik a negyedik építése, Európában.
4) Terjeszkedés
Nem véletlen, hogy a Tesla 3. gyára Kínában, a 4. pedig Európában épül majd. Hatalmas az igény az elektromos autókra, melyet a Tesla szeretne minél jobban kihasználni. A Gigafactoryk és Tesla szalonok segítségével sokkal gyorsabban ki tudja szolgálni a vállalat a vevőit, bárhol is legyenek a világban. Összehasonlítás képen: A GM és a Ford 2026-ra 325.000 elektromos járművet kíván legyártani, a Tesla ezt még 2019-ben felülmúlta, 367.000 darabbal.
Tehát…
Összességében a Tesla megteheti amit más autógyártó csak hatalmas profitkiesés árán tehet meg: vásárlóbarát elektromos autókat gyártson. Ár-érték kategóriában magasan szárnyal a többi elektromos „Tesla Rivális” fölött és még sok év kell, amíg letaszítják a trónról. Ha jó példát akarunk keresni, akkor ott van a Geely és a Volvo egyesülése. A két vállalat közösen fejleszti új elektromos autó szériáját, a Polestar-t, mely talán végre egy méltó Tesla Rivális lesz.
Saját YouTube videónk, a Tesla egyik legkedveltebb funkciójáról: