Tagadhatatlan, hogy amit a Tesla elért, az páratlan az autózás világában. A tavalyi évben felállított rekord után a legtöbb elemző úgy látja, hogy a Tesla járművek és ezzel együtt a részvények sikere 2021-ben is folytatódik. Lássuk viszont, mit is jósol a Seeking Alpha elemzője, a Tesla számára.
A Morgan Stanley elemzői úgy vélekedtek a Tesla-ról, mint a “kiválasztott”, viszont a Seeking Alpha szerint a vállalat sikere egyszerűen csak egy hatalmas buborék. Mindkét elemzőcsapat a részvények eladására buzdítja a befektetőket, viszont a SA elemzője ki is fejti, miért fog egyszer megállni a Tesla növekedése.
A tavalyi évben több mint 500.000 Tesla jármű került értékesítésre, az idei évben pedig már vannak elemzők, akik 750.000-es értékesítést jósolnak. A részvények értéke a cikk írása alatt 880 dollárra nőtte ki magát, mely a vállalat teljes piaci kapitalizációját nagyjából 850 milliárd dollárra növeli. Ez az értékelés úgynevezett buborékká teszi a Tesla részvényárfolyamát.
A részvénybuborék akkor alakul ki, amikor az elemzők többsége felértékeli egy értékpapír (vagy más eszköz) árát úgy, hogy az valójában nem felel meg a termelő képességének.
Miért is gondolja az elemző, hogy ez csak ideiglenes siker?
A világ két legnagyobb autógyártója jelenleg a Toyota és a Volkswagen. A tavalyi évet nézve a két gyártó összesen 500 millió dollárt termelt járműeladásokból. Egyértelmű, hogy a vállalatokat nem lehet összehasonlítani a Tesla-val, tekintve, hogy Elon Musk csak 2003-ban alapította meg a céget.
Ami viszont szembetűnőbb differencia, az az, hogy milyen piaci szegmenst is fed le a Tesla, a Volkswagen és a Toyota. Az utóbbi kettő főként család- és pénztárcabarát autói miatt jutott el a piac csúcsára, és ezen az útvonalon is haladnak tovább a jövőben, csak elektromos hajtással.
A Tesla – bár jelentősen csökkentette a Model-ek árát – még mindig luxus gépeket gyárt, nem hagyományos járműveket. A szakértő véleménye szerint Elon Musk nem tudja majd eladni mindenkinek a Model Y-ot, mint egy családi autót. A Tesla számára kritikus, hogy további alternatív járműtípusokat építsen, főként kisebb teljesítményű, de olcsóbb gépeket, ha piacvezető akar lenni.
Példaként:
Az USA területén éves szinten több mint 2,5 millió középnagyságú SUV kerül eladásra, ami egy igen jó szegmens lenne a Tesla számára, ha tovább akarja növelni piaci értékét. A tavalyi évben például radikálisan megnőtt az Audi e-tron és az ID.3 eladások száma Norvégiában. Mindkét jármű két teljesen különböző célpiaci szegmens megcélzásával érte el a piaci penetrációt.
Mikorra várható a Tesla részvényeinek esése?
Az elemző szerint, a Tesla részvények buborékja akkor fog kipukkadni, amikor a Tesla elmarad a gyártási céltól és / vagy a befektetők rájönnek, hogy a régi autóipari vállalatok valóban tudnak egy-két dolgot az autók értékesítéséről. A Seeking Alpha elemzője szerint még az idei év első felében sor kerül erre.
Képek és információk forrása:
www.seekingalpha.com
www.inc.com